fbpx
Góra Wdżar
małopolskie,  Miejsca przyjazne dzieciom,  Podróże,  Przyroda

Góra Wdżar – Kluszkowce

Ostatnio u nas jakiś ciężki czas, dlatego wracam na chwilę wspomnieniami do wakacyjnej podróży na Górę Wdżar. Kluszkowce, czy ta nazwa nie brzmi wdzięcznie? Mi, gdy usłyszałam ją podczas pewnej rozmowy, od razu zapadała w pamięć, więc przy nadarzającej się okazji postanowiłam sprawdzić jakie atrakcje można spotkać na miejscu.

Góra Wdżar, Kluszkowce

Kluszkowce – “miejsce pełne atrakcji”

Z takim, chwytliwym hasłem spotkamy się zaglądając na stronę niewielkiej wsi położonej nad Jeziorem Czorsztyńskim, w województwie małopolskim. Nasza wycieczka była na tyle krótka i spontaniczna, że nie zdążyliśmy odkryć wszystkich atrakcji tego miejsca, ale na pewno wrócimy w te okolice. Już szykuję plan atrakcji na tę ewentualność, zobaczcie sami, co można zobaczyć w okolicy!

Plaża nad Jeziorem Czorsztyńskim, Kluszkowce

Podczas naszej wycieczki udało się nam odwiedzić jedynie 2 spośród zaznaczonych miejsc. Plaża nad Jeziorem Czorsztyńskim w Kluszkowcach to jedno z nich. Jeśli ktoś spodziewa się po tym miejscu faktycznej plaży to może być rozczarowany. Plaża jest porośnięta trawą, z niewielką ilością piasku. Za to wejście do wody bardzo łagodne, co jest szczególną zaletą, gdy nad wodę wybieramy się z dzieckiem.

Co innego, gdy mowa o widoku. Ten, jest tutaj wyjątkowo atrakcyjny. Zobaczcie sami!

Góra Wdżar – czyli faktyczna moc atrakcji

Chociaż do wsi Kluszkowce wybraliśmy się z zamiarem pobytu na wspomnianej plaży, to zdecydowanie Góra Wdżar stała się punktem kulminacyjnym naszej wyprawy. O dziwo! Bo, ktokolwiek mnie zna, ten wie, że nie należę do miłośników górskich wędrówek. Szczególnie, że była to nasza pierwsza, bądź co bądź górska podróż z dziećmi.

Góra Wdżar, Kluszkowce

O górze Wdżar słyszeliśmy wcześniej, gdzieś przypadkiem. Szczególnie utkwiła nam w pamięci jej nazwa, tak łatwo można ją pomylić z dużo bardziej popularną (przynajmniej w naszych kręgach) Górą Żar. A to dwa różne miejsca.

Schłodzeni kąpielą w zimnym Jeziorze Czorsztyn, postanowiliśmy ruszyć dalej, na Górę Wdżar (lub, będąc bardziej dosłowną – zobaczyć ją jedynie z bliska). Trasa z plaży to zaledwie kilka minut samochodem. My zatrzymaliśmy się na parkingu przed hotelem Lubań, skąd zaczęliśmy również trasę na szczyt (767 m n.p.m.). Można też zaparkować od strony przełęczy Snozka.

Droga, którą wybraliśmy w górę nie należała do najbardziej malowniczych, za to – dla takich górskich amatorów w zestawie z dwójką maluchów, jak my – była odpowiednia do pokonania, większość o łagodnym pochyleniu. Rekompensata czekała na nas na szycie. Panorama z Jeziorem Czorsztyńskim to widok, który zapada w pamięć na długo.

Panorama Jeziora Czorsztyńskiego, Góra Wdżar

Schodząc w dół, zdecydowaliśmy się na wybór innej trasy – ścieżki przyrodniczej prowadzącej przez wąwóz papieski. Ścieżka prowadzi wzdłuż starego kamieniołomu, wśród skał ze wspaniałymi widokami, a nad nią – kolejka krzesełkowa, która prowadzi na szczyt Góry Wdżar. W kilku momentach trzeba skorzystać z łańcuchów i dość stromych schodów, co może stać się wspaniałą atrakcją dla młodych podróżników. Trasy na Górze Wdżar są słabo oznaczone, ze strony internetowej Ośrodka Czorsztyn-Ski wiemy, że wejście w górę wąwozem zajmuje ok. 30 minut.

Dodatkowe atrakcje – Ośrodek Czorsztyn-Ski

Na miejscu naszego postoju znajduje się również Ośrodek Czorsztyn-Ski, który gwarantuje masę atrakcji w zależności od pory roku. Podczas naszej letniej podróży ośrodek gwarantował możliwość skorzystania ze zjeżdżalni grawitacyjnej, ścieżki przyrodniczo-edukacyjnej czy bike parku. Zimą natomiast kompleks zmienia się w dobrze zorganizowany ośrodek narciarski.

Jest to również świetna baza noclegowa. Hotel pod Wulkanem to miejsce ze strefą spa i udogodnieniami dla dzieci, w którym można zatrzymać się na dłuższy pobyt i zaznać wielu atrakcji w okolicach Jeziora Czorsztyńskiego.